Uttalelse: Supercopa de España

Torsdag 9. januar: Barcelona – Atlético Madrid 20:00

Supercopa de España skal denne uken spilles med Atlético Madrid involvert, hvor fire lag er med i kampen (Valencia, Real Madrid, Barcelona og Atlético Madrid). I utgangspunktet noe å se frem til, men som dessverre handler om noe helt annet.

Atlético Madrid var nylig nære å spille en La Liga-kamp mot Villarreal i Miami, noe som ikke var populært. Spansk fotball skal spilles på spansk jord foran egne fans, for som vi vet, er fotball ingenting uten supporterne.

Kampene i Supercopa de España skal spilles i Saudi Arabia og slik vil det være de tre kommende årene etter at Saudi Arabia sikret det spanske fotballforbundet en veldig lukrativ avtale. USA, Kina og India var alle alternativer for denne turneringen, men ble til slutt eksludert grunnet at Saudi Arabia og Qatar skal ha tilbudt mer penger (omkring 40 millioner euro). Kampene skal spilles i et land hvor kvinners rettigheter har vært svært begrenset og hvor man først inntil nylig ga adgang for kvinner til å se fotballkamper på stadion, noe som førte til at det spanske fotballforbundet måtte forsikre seg om at kvinner kunne se disse kampene. Luis Rubiales, presidenten i det spanske fotballforbundet, måtte skriftlig be om garanti for at menneskerettighetene vil bli overholdt. Ja, det er her kampene skal spilles…

Grunnet dette har de tre største spanske mediehusene valgt å boikotte sending av kampene siden de ikke støtter menneskerettighetene i landet (RTVE, Mediaset og Atresmedia, via @Ivanovski_). Riktignok har nå Movistar bestemt seg for å sende kampene.

Atlético Madrid har til disse kampene fått kun 50 (!) forespørsler av sine fans om billetter. Billettene og reisen er svært kostbar, og for mange fans er ikke dette overkommelig og man mister muligheten for å følge laget sitt, samtidig som lagene potensielt skal feire et trofé uten sine egne supportere. Totalt er kun 9% av billettene til de fire lagene solgt!

Som følge av dette og hvor langt unna dette er den fotballen vi alle ble glad i, har vi i Atlético Noruega tatt et standpunkt, og vi kommer til å BOIKOTTE disse kampene i form av at INGEN artikler vil bli postet relatert til dette; kun en enkel oppdatering over hvordan kampen(e) gikk som et enkelt innlegg på twitter og Facebook, og ingenting mer.